Ett besök på Vintersol

vintersol1
Jag har tidigare skrivit en artikel i NHR Föreningsnytt om hur det är att leva med Wilsons sjukdom. Nu vill jag berätta om min rehabiliteringsvistelse på Vintersol, på Teneriffa.

En snöig vinterdag bestämde jag mig för att jag ville åka på rehabilitering. Min fru hade läst om Vintersol på Teneriffa och hela idén med rehabilitering utomlands i sol och värme lätt lockande. Jag tog kontakt med mina konsulenter på BOSSE råd, stöd och kunskapscenter och vi satte oss ned och skrev en ansökan till Stockholms landsting. Efter en lång tids väntan fick jag det glada besked att jag blivit beviljad en resa till Vintersol.

Den 14 april satte jag mig på planet som skulle ta mig till Teneriffa. Jag reste tillsammans med min fru, hon fick själv betala sin resa. Det var rena kaoset när vi landade på Teneriffa. Det var flera resenärarer som skulle till Vintersol som var rullstolsburna. Det var svårt för dem att ta sig av planet med den enda liften som flygplatsen förfogade över. Väl inne i ankomsthallen var det i sann Stig Helmer anda även problem med bagaget.Vi lämnade kaoset i ankomsthallen och möttes av personal från vintersol utanför flygplatsen. Där kunde jag äntligen äta min sondmat, jag var vrålhungrig.

Vi klev på en buss som skulle ta oss till Vintersols anläggning som låg cirka 20 minuter bort. Väl framme så möttes vi av personal på plats, i mitt fall av en sjuksköterska som hette Frida. Hon assisterade mig under hela vistelsen.

Det märktes direkt att jag skulle trivas här.Vintersols anläggning var enorm med stora gräsmattor och inramad med grönskande träd och buskar. Det fanns två pooler och ett gym. Det fanns en stor utomhussal där alla deltagare kunde sitta och äta sina måltider. Jag och min fru checkade in ett dubbelrum. Rummen var jättefina, stora och utrustade med alla bekvämligheter man kan tänka sig.

Första dagen tog vi det lugnt men efter detta började hårdträningen med balansgrupp, pinngrupp, fotgrupp, vatten- gymnastik, egenträning i gym och promenader. Resultaten visade sig ganska snart, Jag förbättrade min balans och min psykiska hälsa. Det var varmt och skönt.
Så, vad är då skillnaden mellan att åka på rehabilitering till Vintersol jämfört med att träna hemma?
För mig var det bland annat att jag var på ett och samma ställe hela tiden, att jag inte behövde beställa färdtjänst hit och dit och att jag kunde gå 10 meter så var jag vid nästa träningsstation. Det gav mig större möjlighet att använda min energi till träningen. En annan skillnad var att jag fick mer kontinuerlig kontakt med de andra som var och tränade där och det har gett mig vänner för livet.
En dag på Vintersol började med att jag blev väckt kl 08:00 av två dörrknackande ”tanter” – Efti och Helena – som sa att det var dags för träning. Det första passet var pinngruppen med Pedro. Det var en form av sittande rörlighetsträning där vi använde pinnar som redskap. Därefter var det balansträning på matta. Nästa pass var bassäng- träning. Det finns en varm med 38 grader i och en kall med 22grader i bassängen.Jag var alltid i den varma!
På helgerna, när vi inte tränade, då fixade Conny, som var en typ av fritidsledare, utflykter. Det var även Conny som ordnade lekar och höll i spanskkurser på kvällarna. Jag gjorde en utflykt och besökte en by uppe i bergen. Det var som att resa tillbaka i tiden, till en by i 1700-talets Spanien. Resan gick kringelkrokigt på branta bergsvägar. Jag måste erkänna att jag var skraj, men samtidigt slogs jag av den vackra naturen och alla bananodlingar. Väl tillbaka på anläggningen gick vi på söndagsmarknad. På denna marknad finns alla lokala handlare och skojare. Det gick bra att pruta,ni vet ”Only for you my friend”.Jag lyckades pruta mig till en fotbollströja, Chelsea, som jag senare gav bort till en av mina bästa vänner när jag kom hem.
Jag träffade läkaren på Vintersol vid två tillfällen, vid inskrivning och utskrivning. Han var en spanjor som pratade svenska. Han hade aldrig träffat någon som hade Wilsons sjukdom förut. Men han förstod sjukdomen ändå.
Det roliga med att vara på Vintersol var att träna med och träffa likasinnade. Jag träffade också en fantastisk och underbar människa,Vanessa, som bor på Teneriffa. Efter en månads vistelse på Vintersol så har jag förbättrats både fysisk och psykiskt. Jag har även fått vara med om en underbar upplevelse och kommer lätt att söka nästa år igen.
För mer information om Vintersol, besök deras hemsida: www.vintersol.com
Skrivet av Roger Oskarsson.
Kontakta BOSSE Råd, Stöd och Kunskapscenter för hjälp med en ansökan du också!
Du kan gå in på deras hemsida på www.bosse- kunskapscenter.se eller ringa 08 – 544 88 660